תקציב שיווק
קביעת תקציב השיווק, ובהמשך – ניהולו, הן משימות בסיסית וראשונית בניהול מושכל של השיווק.
ראשית, חשוב להגדיר את תקציב השיווק. הנתון החשוב ביותר שמאפשר לנו להחליט איזה תקציב שיווקי לקבוע – הוא צפי ההכנסות שאנחנו מבקשים להכניס ומידת החשיפה הנדרשת לנו.
לצורך הדוגמה: אם אנחנו משיקים מוצר מזון כמו יוגורט ורוצים לחשוף אותו לקהל רחב, נצפה להכנסות של מיליונים אבל מנגד – נצטרך להשקיע מיליונים ביצירת החשיפה. ובקצה השני – אם יש לנו מוצר שאנחנו רוצים לספק למפעלים בגודל מסוים – למשל מנופי רציף לנמל, הרי שקבוצת הלקוחות הפוטנציאליים שלנו מוגדרת היטב ונוכל למפות אותה ולהגיע אליה במדויק בהשקעה פחותה.
שיווק לעסקים מול שיווק לקהל הרחב
ככלל – למוצרי B2C מכירה לקהל הרחב, (Business to Customer) נדרש תקציב שיווק גדול בהרבה מאשר למוצרי B2B (Business to Business), בעיקר בגלל העובדה שעבודה מול קהל צרכני דורשת פניה בערוצי שיווק יקרים יותר.
במוצרי B2B אנחנו פונים לעסקים – עבודה ממוקדת של אחד על אחד, שיכולה לכלול דיוורים, טלמיטינג, רשתות חברתיות, נוכחות בכנסים וקידום אינטרנטי – הם חלק מהדוגמאות שעליהן נוציא את התקציב שלנו.
במוצרי B2C, לעומת זאת, נדרשת חשיפה גדולה יותר כדי ליצור מודעות. כאן מקובל שימוש לא רק במדיה מקוונת, אלא גם במדיה המסורתית – עיתונות, רדיו, שלט חוצות ואפילו טלוויזיה.
מה גודל תקציב השיווק?
כלל האצבע הוא שהוצאות השיווק למוצרי צריכה יכולים להגיע עד ל-10-15% ממחזור המכירות המצופה.
בשוק ה-B2B ההוצאה צנועה הרבה יותר – ויכולה להגיע לאחוזים בודדים מהמחזור.
איך לחלק את העוגה
לאחר שהחלטנו כמה להשקיע, חשוב לתכנן את ההשקעה השיווקית ולפרוס אותה נכון בין סעיפי השיווק השונים. על כך הרחבנו במאמר: תכנית שיווקית מוצלחת.
לאחר תכנון החלוקה השנתית, חשוב לעקוב אחרי התקדמות גרף המכירות ולעדכן את תקציב השיווק בהתאם. מעקב כזה מבוצע בחברות הגדולות בכל רבעון, ובעסקים קטנים יותר ניתן לעדכנו גם בטווחי זמן קצרים יותר – אחת לחודשיים.