איך ליישם SWOT
ניתוח SWOT הוא מודל מוכר המשמש בעיקר בתחום התכנון האסטרטגי והניהול העסקי. המודל ממפה באופן ויזואלי ופשוט את היתרונות והחסרונות של יחידה עסקית או רעיון עסקי ואת ההזדמנויות והסיכונים מהסביבה החיצונית. שמו של המודל נגזר מראשי התיבות באנגלית של חלקי המודל: חוזקות, חולשות, הזדמנויות ואיומים.
את המודל ניתן 'לשאול' לשימושים שונים והוא משמש ככלי ישומי לקבלת החלטות, לזיהוי נישות ולהתמקדות בהצעת ערך המתאימה ביותר ללקוח.
שימושים רלבנטיים: זיהוי אסטרטגיה שיווקית מתאימה בתחום העסקי, וגם בתחום האישי
בתחום העסקי – כאשר אנו ניגשים לבחון מיתוג רלבנטי לעסק או מוצר, חשוב לנו להבין את הייחוד שלו מול המתחרים כדי ליצור את הזהות המתאימה לו. ניתוח באמצעות מודל swot עוזר לנו להבין את היתרונות של העסק מצד אחד ואת כוחות השוק המשפיעים עליו מצד שני. כלי ה-swot מאפשר לנו ליצור אסטרטגיה מתאימה שמבוססת על אלה ולגזור את המיתוג ממנה.
בתחום האישי של פיתוח הקריירה ומסלול ההתקדמות – שימוש בכלי ה-SWOT הינו רלבנטי באותה מידה לניתוח עצמי, על ידי בחינת היכולות והכישורים שלי, למשל, מקוריות ואהבה לבישול אורגני, ובדיקת ההזדמנויות לקידום ולמקצוע, כגון עליית המודעות לבריאות וביקוש גובר למזון אורגני.
האפקטיביות של ניתוח SWOT – הבנת ההווה ומבט לעתיד
יחודו של מודל SWOT הוא בכך שהוא גורם לנו להתייחס מצד אחד להווה – בבואנו לנתח את היתרונות והחסרונות שלנו, של מוצר מסוים או של עסק, ומצד שני לעתיד – בבואנו לבחון את ההזדמנויות והאיומים שמשפיעים עלינו.
השאלות הרלבנטיות לשאול בהתייחס לחוזקות ולחולשות (בין אם בהתייחס לאדם או לארגון) נגזרות ממיפוי המצב שלנו כיום:
חוזקות: מה הדברים שאנחנו עושים הכי טוב? מהם הנכסים שיש לנו וניתן להשתמש בהם (מוניטין, ותק, משאבי אנוש וכדומה)? מה נתפס על ידי המתחרים שלנו כיתרון הגדול ביותר שלנו? במה אנחנו הכי חזקים מבחינת המכירות? ומהי הצעת הערך הייחודית שלנו ללקוח?
חולשות: מהם הדברים שאנחנו עושים הכי פחות טוב? מה לא עובד במיטבו וטעון שיפור? מהם החסרונות הגדולים ביותר שלנו, לדעת המתחרים? באיזה שלב של שרשרת המכירה אנחנו כושלים?
השאלות הרלבנטיות לשאול בניתוח ההזדמנויות והאיומים נגזרות מחיזוי מדויק ככל הניתן של העתיד הצפוי לנו. לא מדובר כאן בנבואה, אלא דווקא בהעלאת תרחישים שונים ולמצוא כיצד להתמודד איתם:
הזדמנויות: אילו מגמות עולמיות או מקומיות משפיעות עלי? איזו נישה אינה מטופלת כראוי בשוק, ותהפוך מרכזית יותר? אילו אירועים מיוחדים עשויים להשפיע עלי?
איומים: אילו תרחישים גלובליים, רגולטוריים, חברתיים ואחרים יכולים להשפיע עלי? מה יכולים המתחרים לעשות שישפיע עלי? איזה מתחרה חדש שיקום עלול לסכן אותי באמת?
ניתוח SWOT יסודי ומעמיק מאפשר לקחת את היתרונות ולהפוך בעזרתן את האיום להזדמנות.
דוגמאות מהחיים:
רשת מקדונלד'ס העולמית זיהתה את מגמת הבריאותנות כאיום משמעותי. מנגד, הפריסה הרחבה שלה והאהבה של קהל הצרכנים הוותיק של הרשת הם יתרונות משמעותיים. באמצעות כמה שינויים מהותיים (כמו למשל, מעבר לשמן קנולה, והוספת סלטים טריים לתפריט), וכן שינויים בתקשורת השיווקית (כגון ציון הערך הקלורי של כל מנה והשוואתו למזונות הנתפסים כבריאים) הצליחה הרשת להפוך את האיום להזדמנות.
בית המלוכה הבריטי נתפס כמוסד מאובן המייצג ערכים מיושנים ומנותק מהעם, בתקופה של שינויים עמוקים ומהירים בחברה ובכלכלה. שינויים אלה היוו איום על המלכה, אך היא הפכה אותם להזדמנות ומיתגה את עצמה כאי של יציבות בתקופה של תמורות – דווקא בעזרת פייסבוק, יוטיוב ושימוש בטכנולוגיות תקשורת מתקדמות.
לסיכום – SWOT הוא כלי זמין לניתוח ולזיהוי נקודות הבידול ואפיקי הצמיחה האפשריים לחברות, למוצרים וגם לקריירה, ותרגול השימוש בו מחזק את היכולת הניתוחית והאסטרטגית.